Novela zákona o účetnictví, provedená zákonem č. 221/2015 Sb. přináší s účinností od 1.1.2016 celou řadu změn. Jednou z těchto změn je rozdělení účetních jednotek do několika kategorií. Zařazení do příslušné kategorie je závislé na překročení stanovených kritérií, kterými jsou:
Účetní jednotky jsou zařazeny do následujících 4 kategorií:
Mikro účetní jednotka je taková, která k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň dvě z těchto tří kritérií:
Malá účetní jednotka je taková, která k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň dvě z těchto tří kritérií:
Střední účetní jednotka je taková, která k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň dvě ze tří kritérií:
Velká účetní jednotka je taková, která k rozvahovému dni překračuje alespoň dvě ze tří kritérií:
Za velkou účetní jednotku se však vždy považuje:
Definice příslušných pojmů jsou uvedeny v novém ustanovení § 1d zákona o účetnictví:
V souladu se zavedením kategorizace skupin účetních jednotek se nově budou rozlišovat konsolidační skupiny, přičemž zařazení do příslušné konsolidační skupiny bude opět záviset na dosažení či překročení alespoň dvou ze tří stanovených kritérií (tj. aktiva, čistý obrat a průměrný počet zaměstnanců) k rozvahovému dni. V souladu s § 22a odst. 1 je kategorie malé skupiny účetních jednotek osvobozena od povinnosti sestavovat konsolidovanou účetní závěrku.
Pro jednotlivé kategorie účetních jednotek jsou pak stanoveny rozdílné požadavky a povinnosti. Týká se to zejména:
Nově platí následující pravidla:
sestavovat přehled o peněžních tocích (cash-flow) a přehled o změnách vlastního kapitálu,
uvádět ve výroční právě nefinanční informace (§ 21 odst. 3),
zveřejňovat výkaz zisku a ztrát, pokud jim
tuto povinnost nestanoví zvláštní předpis a nemají za povinnost mít účetní
závěrku ověřenou auditorem (§ 21a odst. 9),
velké účetní jednotky s výjimkou vybraných účetních jednotek, které nejsou subjekty veřejného zájmu,
střední účetní jednotky,
malé účetní jednotky, pokud jsou akciovými společnostmi nebo svěřenskými fondy podle občanského zákoníku a k rozvahovému dni účetního období, za nějž se účetní závěrka ověřuje, a účetního období bezprostředně předcházejícího, překročily nebo již dosáhly alespoň jednu z níže uvedených hodnot:
aktiva celkem 40.000.000 Kč,
roční úhrn čistého obratu 80.000.000 Kč,
průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 50,
ostatní malé účetní jednotky (například společnosti s.r.o.), pokud k rozvahovému dni účetního období, za nějž se účetní závěrka ověřuje, a účetního období bezprostředně předcházejícího, překročily nebo již dosáhly alespoň 2 hodnoty z výše uvedených částek, týkajících se výše aktiv, obratu a počtu zaměstnanců,
výše uvedeným pravidlem však není dotčena povinnost mít
ověřenou účetní závěrku v případě, kdy tak ukládá zvláštní právní předpis
(například v případě o.p.s.).
vybrané účetní jednotky, pokud nejsou zároveň subjektem veřejného zájmu nebo pokud ověření účetní závěrky auditorem není povinné podle zvláštních právních předpisů,
malé účetní jednotky, pokud jsou akciovými společnostmi nebo svěřenskými fondy podle občanského zákoníku (podnikatelské i nepodnikatelské), které nesplňují ani jednu podmínku pro ověření účetní závěrky auditorem nebo pokud ověření účetní závěrky auditorem není povinné podle zvláštních právních předpisů,
ostatní malé účetní jednotky (podnikatelské i nepodnikatelské) pokud nesplňují alespoň dvě podmínky stanovené pro ověření účetní závěrky auditorem nebo ověření účetní závěrky auditorem není povinné podle zvláštních právních předpisů,
mikro účetní jednotky (podnikatelské i nepodnikatelské)
pokud ověření účetní závěrky auditorem není povinné podle zvláštních právních
předpisů,
účetní jednotky (velké, střední, malé i mikro), kterým povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem stanovuje zvláštní právní předpis,
velké (v rámci rovnosti povinností s velkými účetními jednotkami i subjekty veřejného zájmu) a střední účetní jednotky,
malé účetní jednotky, které mají povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem:
akciové společnosti a svěřenské fondy podle občanského zákoníku (při překročení jedné ze stanovených hodnot pro ověření účetní závěrky auditorem),
ostatní malé účetní jednotky (při překročení dvou ze stanovených hodnot pro ověření účetní závěrky auditorem).
Další změny se týkají některých účetních pojmů a souvisejících účetních metod. Mění se například:
1) Účetní zásada věrného a poctivého obrazu účetnictví (§ 7):
2) Informace o událostech po rozvahovém dni (§ 19 odst. 5 a 6):
3) Vymezení vlastních nákladů u zásob a dlouhodobého majetku (§ 25 odst. 5):
Zásoby:
Dlouhodobý majetek:
4) Účetní rezervy (§ 26 odst. 3):
Povinnost sestavit k rozvahovému dni zprávu o platbách orgánům správy členského státu EU nebo třetí země mají na základě § 32a velké účetní jednotky včetně subjektu veřejného zájmu (s výjimkou vybraných účetních jednotek),
Obsah uvedené zprávy o platbách pak podrobně je popsán v § 32b, způsob zveřejnění je popsán v § 32d.
Definici subjektu veřejného zájmu obsahoval zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech. Od roku 2016 je příslušná definice uvedena přímo v zákonu o účetnictví, konkrétně jde o ustanovení § 1a. Subjektem veřejného zájmu je účetní jednotka se sídlem v ČR, která je:
Systém jednoduchého účetnictví byl ze zákona o účetnictví vyřazen zákonem č. 437/2003 Sb.,kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, s účinností od 1. ledna 2004, konkrétně článkem "IV. Zrušovací ustanovení", kterým byla zrušena vyhláška č. 507/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky účtující v soustavě jednoduchého účetnictví.
Podle § 38a zákona o účetnictví však bylo některým účetním jednotkám (jedná se o občanská sdružení a jejich organizační jednotky, které mají právní osobnost, církve a náboženské společnosti nebo církevní instituce, které jsou církevní právnickou osobou a honební společenstva) umožněno i nadále vést jednoduché účetnictví podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění zákona č. 117/1994 Sb., zákona č. 227/1997 Sb., zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 353/2001 Sb. a zákona č. 437/2003 Sb.,pokud jejich celkové příjmy za poslední uzavřené účetní období nepřesáhnou 3 000 000 Kč. Přitom se na výše uvedené účetní jednotky vztahovala ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, a jeho prováděcích právních předpisů, která upravovala účtování v soustavě jednoduchého účetnictví, ve znění účinném k 31. prosinci 2003.
Novela zákona o účetnictví přináší od 1.1.2016 znovu zpět právní úpravu pro vedení jednoduchého účetnictví, která se však týká jen určitého okruhu účetních jednotek. Jednoduché účetnictví je postaveno na principu evidence příjmů a výdajů, nikoliv tedy výnosů a nákladů, jak je tomu v tzv. "podvojném účetnictví".
V této souvislosti je nutné zdůraznit, že fyzických osob se možnost vedení jednoduchého účetnictví netýká, neboť pro fyzické osoby platí ustanovení § 7b zákona o daních z příjmů, které pro prakticky shodnou možnost evidence příjmů a výdajů používá pojem "daňová evidence".
Kdo může vést jednoduché účetnictví:
Jednoduché účetnictví mohou vést pouze účetní jednotky, které jsou uvedeny v § 1f zákona o účetnictví. To znamená, pokud:
Pravidla pro vedení jednoduchého účetnictví:
Pravidla pro vedení jednoduchého účetnictví vyplývají z nového ustanovení § 13b zákona o účetnictví. Účetní knihy v jednoduchém účetnictví jsou pro pamětníky dob dřívějších dobře známé. Jsou jimi opět:
Účetní jednotky účtující v jednoduchém účetnictví sestavují:
a to nejpozději do 6 měsíců po skončení účetního období.
Obsahové vymezení účetních knih, uspořádání, členění, označení a obsahové vymezení položek výše uvedených přehledů a účetní metody v jednoduchém účetnictví stanoví příslušný prováděcí právní předpis k zákonu o účetnictví (prováděcí účetní vyhláška).
DALŠÍ INFORMACE:
Text novely zákona o účetnictví naleznete zde ....
Příslušný text sněmovního tisku č. 398 a důvodové zprávy k novele zákona o účetnictví naleznete zde ....
NOVELA ZÁKONA O DANÍCH Z PŘÍJMŮ A ZÁKONA O REZERVÁCH:
Navazující změny zákona o daních z příjmů a zákona o rezervách, provedené zákonem č. 221/2015 Sb. jsou vyvolané pouze změnami v zákoně o účetnictví a navazujících prováděcích právních předpisech.
V případě zákona o daních z příjmů je reagováno na zrušení kategorie zřizovací výdaje jako dlouhodobého nehmotného majetku a v případě zákona o rezervách na znovuzavedení režimu jednoduchého účetnictví při splnění nastavených kriteriích pro určité účetní jednotky, které nejsou zpravidla založené za účelem podnikání.