Změny v účetnictví od roku 2016


1. Rozdělení účetních jednotek do kategorií

Novela zákona o účetnictví, provedená zákonem č. 221/2015  Sb. přináší s účinností od 1.1.2016 celou řadu změn. Jednou z těchto změn je rozdělení účetních jednotek do několika kategorií. Zařazení do příslušné kategorie je závislé na překročení stanovených kritérií, kterými jsou:

Účetní jednotky jsou zařazeny do následujících 4 kategorií:

Mikro účetní jednotka je taková, která k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň dvě z těchto tří kritérií:

Malá účetní jednotka je taková, která k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň dvě z těchto tří kritérií:

Střední účetní jednotka je taková, která k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň dvě ze tří kritérií:

Velká účetní jednotka je taková, která k rozvahovému dni překračuje alespoň dvě ze tří kritérií:

Za velkou účetní jednotku se však vždy považuje:

Definice příslušných pojmů jsou uvedeny v novém ustanovení § 1d zákona o účetnictví:

2. Kategorizace KONSOLIDAČNÍCH SKUPIN

V souladu se zavedením kategorizace skupin účetních jednotek se nově budou rozlišovat konsolidační skupiny, přičemž zařazení do příslušné konsolidační skupiny bude opět záviset na dosažení či překročení alespoň dvou ze tří stanovených kritérií (tj. aktiva, čistý obrat a průměrný počet zaměstnanců) k rozvahovému dni. V souladu s § 22a odst. 1 je kategorie malé skupiny účetních jednotek osvobozena od povinnosti sestavovat konsolidovanou účetní závěrku.

3. NOVĚ VYMEZENÉ POVINNOSTI ÚČETNÍCH JEDNOTEK

Pro jednotlivé kategorie účetních jednotek jsou pak stanoveny rozdílné požadavky a povinnosti. Týká se to zejména:

Nově platí následující pravidla:

  1. aktiva celkem 40.000.000 Kč,

  2. roční úhrn čistého obratu 80.000.000 Kč,

  3. průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 50,

4. Změny účetních metod

Další změny se týkají některých účetních pojmů a souvisejících účetních metod. Mění se například:

1) Účetní zásada věrného a poctivého obrazu účetnictví (§ 7):

2) Informace o událostech po rozvahovém dni (§ 19 odst. 5 a 6):

3) Vymezení vlastních nákladů u zásob a dlouhodobého majetku (§ 25 odst. 5):

    Zásoby:

    Dlouhodobý majetek:

4) Účetní rezervy (§ 26 odst. 3):

5. Zpráva o platbách

Povinnost sestavit k rozvahovému dni zprávu o platbách orgánům správy členského státu EU nebo třetí země mají na základě § 32a velké účetní jednotky včetně subjektu veřejného zájmu (s výjimkou vybraných účetních jednotek),

Obsah uvedené zprávy o platbách pak podrobně je popsán v § 32b, způsob zveřejnění je popsán v § 32d.

6. Subjekty veřejného zájmu

Definici subjektu veřejného zájmu obsahoval zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech. Od roku 2016 je příslušná definice uvedena přímo v zákonu o účetnictví, konkrétně jde o ustanovení § 1a. Subjektem veřejného zájmu je účetní jednotka se sídlem v ČR, která je:

7. Návrat jednoduchého účetnictví

Systém jednoduchého účetnictví byl ze zákona o účetnictví vyřazen zákonem č. 437/2003 Sb.,kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, s účinností od 1. ledna 2004, konkrétně článkem "IV. Zrušovací ustanovení", kterým byla zrušena vyhláška č. 507/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky účtující v soustavě jednoduchého účetnictví.

Podle § 38a zákona o účetnictví však bylo některým účetním jednotkám (jedná se o občanská sdružení a jejich organizační jednotky, které mají právní osobnost, církve a náboženské společnosti nebo církevní instituce, které jsou církevní právnickou osobou a honební společenstva) umožněno i nadále vést jednoduché účetnictví podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění zákona č. 117/1994 Sb., zákona č. 227/1997 Sb., zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 353/2001 Sb. a zákona č. 437/2003 Sb.,pokud jejich celkové příjmy za poslední uzavřené účetní období nepřesáhnou 3 000 000 Kč. Přitom se na výše uvedené účetní jednotky vztahovala ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, a jeho prováděcích právních předpisů, která upravovala účtování v soustavě jednoduchého účetnictví, ve znění účinném k 31. prosinci 2003.

Novela zákona o účetnictví přináší od 1.1.2016 znovu zpět právní úpravu pro vedení jednoduchého účetnictví, která se však týká jen určitého okruhu účetních jednotek. Jednoduché účetnictví je postaveno na principu evidence příjmů a výdajů, nikoliv tedy výnosů a nákladů, jak je tomu v tzv. "podvojném účetnictví".

V této souvislosti je nutné zdůraznit, že fyzických osob se možnost vedení jednoduchého účetnictví netýká, neboť pro fyzické osoby platí ustanovení § 7b zákona o daních z příjmů, které pro prakticky shodnou možnost evidence příjmů a výdajů používá pojem "daňová evidence".

Kdo může vést jednoduché účetnictví:

Jednoduché účetnictví mohou vést pouze účetní jednotky, které jsou uvedeny v § 1f zákona o účetnictví. To znamená, pokud:

  1. spolkem a pobočným spolkem,
  2. odborovou organizací, pobočnou odborovou organizací, mezinárodní odborovou organizací a pobočnou mezinárodní odborovou organizací,
  3. organizací zaměstnavatelů, pobočnou organizací zaměstnavatelů, mezinárodní organizací zaměstnavatelů a pobočnou mezinárodní organizací zaměstnavatelů,
  4. církví a náboženskou společností nebo církevní institucí, která je právnickou osobou evidovanou podle zákona upravujícího postavení církví a náboženských společností, nebo
  5. honebním společenstvem.

Pravidla pro vedení jednoduchého účetnictví:

Pravidla pro vedení jednoduchého účetnictví vyplývají z nového ustanovení § 13b zákona o účetnictví. Účetní knihy v jednoduchém účetnictví jsou pro pamětníky dob dřívějších dobře známé. Jsou jimi opět:

Účetní jednotky účtující v jednoduchém účetnictví sestavují:

a to nejpozději do 6 měsíců po skončení účetního období.

Obsahové vymezení účetních knih, uspořádání, členění, označení a obsahové vymezení položek výše uvedených přehledů a účetní metody v jednoduchém účetnictví stanoví příslušný prováděcí právní předpis k zákonu o účetnictví (prováděcí účetní vyhláška).


DALŠÍ INFORMACE:

Text novely zákona o účetnictví naleznete zde ....

Příslušný text sněmovního tisku č. 398 a důvodové zprávy k novele zákona o účetnictví naleznete zde ....


NOVELA ZÁKONA O DANÍCH Z PŘÍJMŮ A ZÁKONA O REZERVÁCH:

Navazující změny zákona o daních z příjmů a zákona o rezervách, provedené zákonem č. 221/2015 Sb.  jsou vyvolané pouze změnami v zákoně o účetnictví a navazujících prováděcích právních předpisech.

V případě zákona o daních z příjmů je reagováno na zrušení kategorie zřizovací výdaje jako dlouhodobého nehmotného majetku a v případě zákona o rezervách na znovuzavedení režimu jednoduchého účetnictví při splnění nastavených kriteriích pro určité účetní jednotky, které nejsou zpravidla založené za účelem podnikání.